Geschiedenis
De Volvo P1800 was de coupésportauto die geproduceerd werd tussen 1961 en 1972.
Wegens de grote populariteit van de Amazon en de, niet geplande, voortzetting van de productie van de PV544 had Volvo zelf geen productiecapaciteit voor de P1800. Daarom werd de productie van de carrosserie uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland. De eindmontage zou geschieden bij Jensen in West Bromwich (Engeland). De assemblage werd overgeheveld naar Volvo’s eigen fabriek in Lundby (Göteborg) maar de carrosserieproductie bleef vooralsnog bij Pressed Steel. In de winter van 1968 verhuisde ook de productie van plaatwerk en carrosserieën van Pressed Steel naar Volvo’s fabriek in Olofström. De typeaanduiding werd dan aangepast door de letter S van “Svenska” (Zweeds) toe te voegen, terwijl de ‘P’ kwam te vervallen: de P1800 werd dus 1800 S. In augustus 1969 werd de motor voorzien van D-Jetronic benzine-inspuiting vervaardigd door Bosch en vanaf dat moment heette de auto 1800 E. („E” voor: Electronic Injection)
Uitvoeringen
- Coupé: P1800, 1800 S, 1800 E.
- Combi-Coupé: 1800 ES
Model
Volvo P1800, 1961, Herpa 024907
Volvo P1800, 1961, Herpa 034906
Volvo P 1800, Herpa 24902 set van twee
Volvo P 1800 ES, Herpa 033503
Volvo P 1800 ES, Herpa 033503
Volvo P 1800 ES, Herpa 023504
Volvo P 1800 ES, Herpa 033503 set van twee