Wanderer Puppchen

 

Geschiedenis

De Wanderer Puppchen was een kleine personenauto die in 1911 door het in Chemnitz gevestigde automobielbedrijf Wanderer werd geïntroduceerd. Het jaar daarop kwam hij in de verkoop . Hij werd geleverd als een open toerwagen met twee stoelen achter elkaar. Er waren twee deuren, ook achter elkaar, en beide aan de linkerkant van de auto.

De kleine auto werd al snel liefdevol bekend als de Puppchen (‘poppetje’), vermoedelijk afgeleid van een operette uit 1912 van Jean Gilbert . Desalniettemin was de meer conventionele naam Wanderer W1 5/12 PS. “W1” weerspiegelde het feit dat het de eerste grote auto was die werd aangeboden door de firma Winklhofer & Jaenicke die in 1911 de merknaam Wanderer had aangenomen (Engelse equivalenten kunnen “Rambler” of “Rover” zijn) voor hun motorvoertuigen. “5 ” was het fiscale aantal pk ‘s, gebaseerd op het motorvermogen, en “12” was het feitelijk geclaimde vermogen. Tijdens de daaropvolgende jaren vorderde de Puppchen via de W2, W3 en W4 modellen naar de Wanderer W8,nu met een werkelijk geclaimd vermogen van 20 PS. De Wanderer-modellen W5, W6 en W7 waren iets grotere auto’s die de bijnaam Puppchen niet aantrokken.

Bij de lancering had het eerste W1-model een viercilinder-viertaktmotor van 1.147 cc met 12 pk. De W2-versie die in 1913 werd geïntroduceerd, had een groter motorvolume tot 1.222 cc en een verhoogd vermogen tot 15 pk. Een jaar later had de W3 een 1.286 cc motor. Na de oorlog, in 1919, verhoogde het bedrijf het geadverteerde vermogen in wat nu hun W4-model was tot 17 pk, waarbij de motor nu een ohv -motor van 1.306 cc was. De W4 werd tot 1925 aangeboden. De laatste Puppchen W8, geïntroduceerd in 1925 en een jaar later ingetrokken, behield de 1.306 cc motorinhoud, maar het geclaimde vermogen werd nu verhoogd tot 20 pk.

 

Geproduceerd in Duitsland van 1911 -1926

Model

Wanderer Puppchen  (W1-4) kap omlaag, Artitec 387.479

Wanderer Puppchen (W1-4) kap omhoog, Artitec 387.478