De Watertoren van Katwijk werd in 1878 gebouwd naar een ontwerp van de stadsarchitect van Leiden, Jan Willem Schaap. Het technische gedeelte is van de hand van C.J. van Spall, de toenmalige directeur van de Leidsche Duinwater Maatschappij. De watertoren, die aan de rand staat van de Zuidduinen, waar het drinkwater gewonnen werd, is gebouwd ten behoeve van de watervoorziening in Katwijk, Leiden en de Duin- en Bollenstreek.
De ronde toren is 33 meter hoog en in neoromaanse stijl gebouwd. Het waterreservoir is van gietijzer en heeft een wp-content van 600 m³. Op het terrein van de watertoren liggen een voorfiltergebouw uit 1912 en een pompgebouw uit 1900, die net als de watertoren met woonhuis en machinegebouw ook rijksmonument zijn.
Smalspoor
Verbonden met de toren was de spoorwegdienst van de Leidsche Duinwater Maatschappij, die een smalspoortraject van enkele kilometers door de duinen bezat. Dit spoor werd gebruikt voor het vervoer van uiteenlopende materialen en voor revisie van de aan de lijnen gelegen diepbronpompen. De spoorwijdte was 700 mm en als tractiemiddelen waren aanwezig een Ruston diesellock en een Spoorijzer railtractor. Verder was er een tweetal z.g. draisines of railauto’s.” Er was ongeveer 13 km rails. Het spoor reikte tot aan de Wassenaarse Slag. Eind jaren 70 werd dit spoor afgestoten en overgedragen aan de Nederlandse Smalspoorstichting, die er van 1973 tot 1992 in de zomermaanden rondritten voor publiek maakte met een smalspoorstoomtrein. Het spoor werd daarna opgebroken en de smalspoorstichting verhuisde naar het Valkenburgse Meer.
Het model
Hier de bouwbeschrijving van het model
Unieke opnames met een 8 mm camera van H.N. Lafeber van het smalspoorbedrijf op de nu verdwenen sporen de duinen van Katwijk.