Charles Pelt is een van Gend en Loos museum aan het maken in model. Alle voertuigen die voor dit bedrijf gereden hebben wil hij uiteindelijk op zijn layout hebben. Van paard en wagen tot de laatste vrachtwagens die daar hebben rond gereden. Nu is bijna alles is te koop. Echter sommige dingen zijn wel duur of niet te koop en het is ook heel leuk om het zelf te maken. Zo wilde hij meerdere Commer Walk Thru’s hebben. Dit was namelijk een wagen waar de terreinen vroeger vol mee stonden. Nu ben ik me steeds meer aan het bekwamen in het 3D tekenen en vond dit een leuke uitdaging om mijn eerste auto te ontwerpen. Dus aan de slag met Fusion 360 om dit model te tekenen. Zo werden er verschillende modellen getekend en geprint, besproken en weer verbeterd. Uiteindelijk hadden we een acceptabel model van deze wagen (intussen toch wel weer wat verder ontwikkeld).
De auto
De Commer Walk-Thru werd in 1961 geïntroduceerd als vervanging voor de Commer BF. De Walk-Thru werd aangeboden in bestelwagen- en cabinechassisvarianten van 1 + 1⁄2 ton, 2 ton en 3 ton met een keuze uit diesel- of benzinemotoren. Deze bestelwagen werd vanaf 1964 ook in Spanje gebouwd door Santana Motors. Todd Motors in Petone, Nieuw-Zeeland, maakte in 1970 een korte serie van deze voertuigen, maar het was geen succesvol model. De zijkanten van de carrosserie zijn van plat staal, vastgeklonken aan de stalen zijkanten. De Walk-Thru werd later gemoderniseerd en verkocht onder het merk Dodge (moederbedrijf Renault / Chrysler) tot eind jaren zeventig.
Commer was een Britse autofabrikant die bestel- en vrachtauto’s produceerde gedurende de periode 1905-1979. Vanaf 1964 kocht het Amerikaanse Chrysler Concern Rootes in gedeelten op, waardoor de merknaam Commer langzaamaan op de producten werd vervangen door de Amerikaanse merknaam Dodge. De laatste Commer verscheen in 1970.
De BF en de Walk-Thru waren een bekende verschijningen in Nederland door hun inzet in het landelijk pakketvervoer van Van Gend & Loos. Er zijn heel veel verschillende Commer Walk thru’s geweest. Hier in de onderdelen lijst is te zien wat er allemaal te leveren was.
Het model.
Aan de hand van bovenstaande tabel voor de maatvoering is het model ontworpen. Sommige onderdelen van de auto zijn uitschakelbaar in het 3D ontwerp zodat er verschillende versies gemaakt kunnen worden.
Dit is het uiteindelijke ontwerp geworden en klaar om geprint te worden.
model voorzien voor supports en geprint
het chassis en de bak nadat de supports zijn verwijderd
Chassis en bak passen perfect in elkaar
De laagdikte van iedere printlaag is 0,05 mm, daardoor ontstaat om de ronde vlakken een trap effect. Hoe dunner de printlaag hoe kleiner dit trap effect wordt
hier zie je verschillend motorkappen en achterspatborden door het in en uitschakelen van het printontwerp
3 kappen klaar voor Charles om zijn wagenpark uit te breiden
Bouwbeschrijving van de Commer Walk Thru