Hoekse lijn deel 1c

Hoekse lijn deel 1c

 

Overweg in de Vlaardingerdijk vlak voor Station Maassluis. Links langs het spoor was de “tijdelijke” toegang tot de fabrieksterreinen van Key & Kramer.

De in eigenbeheer gebouwde buizentransportwagens van K&K. Met deze wagens werden de afgewekten pijpen en buizen vervoerd van het fabrieksterrein naar de opslag aan de Nieuwe Waterweg tot dat zij op de spoorwagens geladen konden worden voor verder transport naar de opdrachtgever.

Het laden van de bewerkte (gas)buizen op de Ks-en door de Coleskranen van Key. Let op de beschermmiddelen en stoelen die tussen de buizen werden gestoken. Vermeldenswaard zijn ook de net zichtbare armseinen die net boven de lading uitsteken. (foto Rene Peeks) Een volle trein beladen met gecoate gasbuizen. Hier en daar nog een sjorring en enkele rongen opzetten en de trein kan opgehaald worden. Ja dit waren nog eens (spoorse) tijden. (foto Rene Peeks) Snps met nog te behandelen pijpen op de laad-en losweg van Key. Station Maassluis. Het station werd geopend op 17 augustus 1891. Het huidige stationsgebouw (een overkapping) werd in 1980 opgericht. Op 15 november 2004 besloten de Nederlandse Spoorwegen de loketfunctie van dit station te beëindigen. Er zijn plannen om het station te verplaatsten naar de richting van de havenbrug. Curieus plaatje.Maassluis had net als Vlaardingen Oost en Centrum en eilandperron. Hierzien we rechts in de richting van Hoek van Holland nog net de goederenloods van vG&L staan en links een diesel 3 van plan U.Heeft waarschijnlijk te maken met de buitendienststelling van de bovenleiding. De stopper van Mat 46 is net aangekomen uit Vlaardingen en zal zo dadelijk, als de Mch is omgelopen terug gaan naar Rotterdam. Op de Hoekselijn was een 20 minutendienst van Rotterdam tot Maassluis, en een 50 minutendienst op Hoek van Holland Haven.Kijk eens goed naar de passagiers die allemaal netjes door het hek van de kaart controlle lopen. Het kwam bij nieumand op, behalve bij een dronken zeeman die naar huis wilde, om zwart te rijden. Dat deed je gewoonweg niet Ook op Maassluis kon het wel eens verkeerd gaan. Hier een ongeval met een goederentrein waarin enkele ketelwagen meereden met teer tbv Key & Kramer. Hier de voorbereidingen om de ketelwagen weer op zijn wieletjes te zetten. Het karwij is haast geklaard. Het is opvallend dat in de jaren 50 van de vorige eeuw nog zoveel mankracht aanwezig was om het karwij te klaren. Weinig managers te zien

Even te laat remmen, of bij harde wind vergeten de rem er op te zetten, een kleinigheidje heb je zo. De Bollenwagen zal wel bestemd zijn geweest voor “Elementen” betonbouw welke net over de brug richting Hoek van Holland een eigen raccordement spoortje had.

Spoorwegovergang aan de Burg.de Jonhgkade. Recht naast het grote gebouw in het midden zit  garage Koree, een begrip in Maassluis. Over het spoor ,rechts, ga je naar het station, en links zien we de  oude Julianabrug met net achter de brug de reserve loodsboot “Betelgeuze”. De overwegbomen en de draaibrug over de haven waren net als de seinen, nog handbediend

Dezelfde overweg maar nu genomen van af de Govert van Wijnkade. Midden op de foto de oude draaibrug met links de wachterswoning. Achter de wachterswoning staan de kolenbakken klaar om gelost te worden door de plaatselijke kolenboeren. Het merendeel van het lossen gebeurde nog gewoon op de schop en daar deed niemand moeilijk over als zij maar op tijd hun “mudje”kolen kregen Verder zie je op de achtergrond de goederenloods en het oude station staan. Alles werd nog gedekt door de oude armseinen! Aan de Govert van Wijnkade waren het rederijkantoor en werkplaatsen van L.Smit & Co’s Internationale Sleepdienst gevesticht. Hier lagen dan ook  de zeeslepers van Smit afgemeerd. Daar L.Smit & Co van 1964 tot 1970 mijn wergever was, was in die tijd Maassluis zo’n beetje mijn tweede woonplaats geworden. Van hieruit gingen wij dan ook de langereis op.die soms wel 8, 10 tot 12 maanden kon duren. Leve Hollands Glorie. Ik heb dan ook diverse lange sleepreizen gemaakt o.a. Met twee motor schepen die op dit plaatje te zien zijn. Maassluis was niet alleen de thuishaven van Smit, maar ook van W A van der Tak’s Bergingsbedrijf. Later zijn deze twee samengegaan en bekent geworden als Smit-Tak. Maassluis (MA) is zelfs de grootste Vissershaven van Nederland geweest met de grootste Noordzee vissersvloot van Nederland. Scheveningen (SCH) moest het op het strand doen, Katwijk (KW) had/heeft geen zeehaven, Ymuiden (IJM) moest nog geboren worden en Vlaardingen (VL) was goede tweede. In de tijd van Jan Wandelaar en Kwel & Co veranderde MA van een vissersplaats in de grootste sleepboothaven van de ganse wereld. Van het spoor heeft Maassluis niet veel profeit kunnen trekken, maar dat deed Vlaardingen wel. Door bedrog en oplichting van reders en handelaren is deze export al snel de nek omgedraaid. Na WWII was VL de grootste haringstad en daar zijn de pandjes op mijn baan dan ook op geinspireerd.

Na mijn zeesleepavontuur kwam ik in de Europoort terecht op dit type haven en kustssleepboten   van de NRS = Nieuwe Rotterdamsche Sleepdienst. Ik heb op de Schouwenbank enkele jaren het commando mogen voeren, zowel in de Europoort, op zee en in het Vlissingse.

De Nord West Express in zijn laatste week op Hoek van Holland. De dag er voor ben ik nog met deze trein uit Korsor bij Kopenhage gekomen

 Het koersbordje uit wagen 181 NWE

Plan T als vervanger voor de Hondekop in de Boottreindienst op Amsterdam

In vroeger tijden reden er in aansluiting op de veerdiensten ook treinen naar buitenlandse bestemmingen als Berlijn, Warschau en zelfs Moskou. Sinds de opening van de Kanaaltunnel en de verschuivingen in het verkeer over zee en door de lucht naar Engeland zijn deze internationale treinen naar Hoek van Holland verdwenen.1600 met Hoek Warshawa Express bij Poortershaven (fotoC.Koelewijn.) Koersbord van de Warszawa-Wschodnia

Voor het NS tijdperk reed de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) de treinen naar Hoek van Holland. Om het comfort van de verbinding Engeland-Duitsland te verhogen werd door de spoorwegmaatschappij HIJSM, in samenwerking met de (Engelse) veerdienst naar Harwich, de aanleg van de spoorweg van Rotterdam-Schiedam naar Hoek van Holland gerealiseerd. In 1893 werd een station in Hoek van Holland gebouwd, samen met een douaneloods en een aanlegsteiger. In Hoek van Holland Haven bestaat aansluiting op de veerdienst naar Harwich in Engeland. Op de foto zien we Station Hoek van Holland met toen nog links het depot. Aan de kade de Harwichboot Meckelenburg en op de rivier twee sleepboten van de Internationale met een droogdok voor Poeloe Boekum.

Op 7 juli 1985 vertrok de fotograaf om 04.00 uur van huis om de eerst treinen uit Hoek van Holland te fotograferen. Even na zessen staan loc 1634 met D345 naar Kopenhagen en 1107 met de Rhein Express klaar voor vertrek langs het perron. Op de achtergrond de veerbooten Prinses Beatrix en de Koninging Juliana van de Maatschappij Zeeland voor de vaart op Harwich, Groot-Brittannië.(foto C.Koelewijn) NS loc 1654 met de Warschawa-Hoek Express langs het perron van Hoek van Holland. 27 maart 1988. C.Koelewijn De 1602 met een onbekent zusje voor de Oostblok trein. Hier was het altijd een lust om te zien met hoeveel bagage de “oostblok” passagiers de tijd namen, en die ook echt nodig hadden, om in te laden. In Schiedam-Rotterdam West stopte de trein maar een paar minuten en dat was voor de meesten oosblokgangers absoluut onvoldoende om in te stappen. In de trein zaten ook rijtuigen uit de DDR.zoals deze AB een B van de PKP  uit Polen en een of twee slaaprijtuigen uit Rusland  Hier slaaprijtuig 52 20 70 80 353-4 WLABm (Russisch nummer 017 05474). 27 maart 1988.  (foto C. Koelewijn) De 1155 gereed met trein naar keulen in de jaren ’80 van de vorige eeuw. De Tee Rheingold was een vaste gast op Hoek van Holland In Rotterdam werd het Haagse deel aan het Hoekse deel met uitzichtwagen gekoppeld  De Rheingold met blauwe 1153 in Rotterdan Centraal.(foto Harrie Hoekstra †) Koersbord van de helaas verdwenen Koln-Express Koersbord van de helaas verdwenen Loreley-Express Zo stonden de Koln en Loreley express aan het infus als er nog geen locomotief gesteld was.

Hoek van Holland had zijn eigen rangeermachine, hier de 676, om de treinen te kombineren, uit te halen of naar de wasstraat te rijden.(foto C. Koelewijn)

NS loc 608 trekt de trein uit Warschau naar een schoonmaakspoor ten oosten van het station.. Hoek van Holland, 27 maart 1988. (foto C.Koelewijn) Trein verlaat perron op weg naar schoonmaakspoor. Hoek van Holland, 27 maart 1988. ( fotoC.Koelewijn)

Zo vertrok ook de laatste Koln express, aangevuld met de SSN stam met daarin engelse liefhebbers, met de NS1501 naar Venlo De terug reis werd gedaan door de 01-1075 van de SSN

De laatste Hoek Warshawa Express vertrok uit Hoek van Holland met de 234  (foto C. Koelewijn)

Folder als spoorboekje voor de D202 Loreley Express

     

Mat 46 staat in 1983 gereed als boottrein naar Amsterdam. Deze heeft een tijdje (aan het eind van de Mat.’46 inzet) planmatig gereden in de boottrein van Rotterdam naar Hoek van Holland als fietstrein en die vertrok na de aankomst van de boot. De reguliere boottrein reed vanaf Hoek van Holland naar Amsterdam, in het begin ook met stoppen te Rotterdam CS en later met tussenstation Schiedam-Rotterdam West.

Station Hoek van Holland Strand is het eindpunt van de Hoekse Lijn. Dit spoorwegstation in Hoek van Holland werd geopend op 1 juni 1893. Anders dan de naam doet vermoeden ligt het station niet direct aan het strand. Het ligt nauwelijks een kilometer verder dan Station Hoek van Holland Haven en daarna is het nog meer dan een kilometer (ongeveer 15 minuten lopen) naar het strand. Door de aanleg van de Maasvlakte is de kustlijn namelijk verder in zee komen te liggen. Er zijn plannen om het spoor te verlengen zodat het station weer bij het strand ligt.         Ga terug naar deel 1b