Plan T

Plan T

Nadat de hondekop zijn intrede had gedaan ging de NS in de jaren 50 opzoek naar een treinstel voor de stoptreindiensten. Het gevolg hiervan was het ontstaan van plan T (Treinstel Toekomst). Op een aantal punten werd de ontwikkeling van plan U aangehouden. Dit zien we o.a. terug in de sterk gelijkende kop. Treinstel 501 kwam in juli 1961 als proefstel op de baan. Bij proefriten haalde het stel een maximum snelheid van 176 km/uur en het bereikte de snelheid van 120 km/uur in 100 seconden. In december 1963 reed stel 502 zijn eerst proefrit en daarna volgde de rest gestaag. Er zijn in het totaal 31 stellen gemaakt die in de kleur groen zijn afgeleverd. In de jaren zeventig is dit omgeschilderd naar alom bekende NS geel. Later werd ook de twee wagen variant ontwikkeld plan V. Dit was ook het enige materiaal waarmee het te koppelen is.

Frank Oude Elferink heeft voor mij uit drie plan V’s een moderne plan T gemaakt namelijk de 515. Frank is een echte kunstenaar in het verbouwen van treinstellen. Kijk naar het eindresultaat van zijn bouwkunsten en geniet van het eindreslutaat.

De BK bak De AB bak De BD bak De Bk bak die identiek is aan de andere Bk bak Rond de ramenop de kop is grijs geschilderd. Het raampje van de toilet Het smalle raam van de toilet of tegenoverliggende gangzijde.

Het dak van de BD bak met de stroomafnemers. Hiervoor zijn twee bakken doormidden gezaagd ende helften aan elkaar weer vastgemaakt. Een heel precies werkje want de ribben op het dak moeten precies uitkomen

Hier is duidelijk te zien dat de ramen van de 1e klas verder uitelkaar staan dan de tweede klas. Bij een van de Bk bakken is de bagage afdeling vervangen door tweede klas coupes Hier de verbouwde tweede klas in detail. De toilet ruimte is vervangen door een tweede klas raam Hier in detail het vervangen van het raam en het verplaatsen van de toiletruimte. Bij het dak van de Bk bak is de stroomafnemer verwijderd en helemaal strak gemaakt.