Nederlandse Lichtseinen Seinstelsel ’54
Lees hier verder over hoe je eenvoudig je eigen Nederlandse lichtseinen kunt bouwen.
Het standaard 3-licht sein:
De onderdelen die nodig zijn om een elementair 3-lichts daglichtsein te maken.
Hekwerk, ladders etc… daar komen we later nog op terug 😉
De plots, 1 velletje 0.3 en 1 velletje 0.5 waar de onderdelen uitgesneden worden.
De mast wordt gemaakt van twee in elkaarschuivende buisjes. De binnenste is 1.5mm, de buitenste 2.0mm.
De sewp-contenter bestaat uit twee plaatjes 0.5mm op elkaar.
Het uitstekende 1.5mm deel, wordt later door een plaatje gestoken en vastgesoldeerd als voet. Rechts liggen al de voetsteunen klaar.
Met een druppeltje secondenlijm zitten deze onderelen muurvast aan elkaar.
Aan de achterkant van het schild wordt de ‘lamphouder’ gelijmd….
… om uiteindelijk 3 stuks 1206 SMD leds te gaan bevatten.
En van de voorkant. In het schild zitten gaten van 2.5mm, hierin vallen later de zonnekappen gemaakt van 2.5mm styreen buis.
Hier slechts 3 leds, de rode was nog niet aangekomen…
De bodem van de lampenkast, voorzien van een 1.5mm boring, die over het parallelle buisje gaat vallen om de draagarm van het seinhuis te imiteren.
Als de leds compleet gemonteerd zijn, de bedrading is gesoldeerd, komt er van 0.3mm plaat een keurige lampenkast omheen.
Even het sein verenigd met de mast…
… zier er best wel Nederlands uit !
Het schild staat licht naar voren gedraaid, zoals de draagarm dat in werkelijkheid ook doet.
De zonnekappen maken we uit stukjes 2.4mm Plastruct buis.
Voordat we beginnen met zagen, boren we eerst de binnenkant uit op 1.6mm, de buitenmaat van de leds.
Vervolgens 5mm aftekenen en met het Roco-zaagje diagonaal een deel wegzagen.
Dan afkorten op de gewenste ( 5mm ) lengte.
Even de zaagbramen verwijderen met een scherp styreenmes.
Dan kunnen de kappen aan het schild gelijmd worden.
Voor de eerdere demo, waren er al twee van de drie leds gemonteerd. Dit kan beter na het lijmen van de zonnekappen. in het schild zitten precies 2.4mm gaten, waardoor de kappen mooi een houvasthebben en steunen op de led-plaat.
Vanuit perspectief, het begint er al aardig op te lijken.
In profiel, de onderste kap heeft nog een braampje, wordt als de lijm droog is even weggeschuurd.
En frontaal ! best NL !.
Het laatste LEDje is ook gearriveerd.
Makkelijk plaatsen na het aanbrengen van de lichtkappen: Snij in een stuk schuimplastic een gleuf, steek daar de zonnekappen in, en je werkstuk ligt keurif stabiel 🙂
Ook het solderen van de SMD’s gaat zo een stuk makkelijker.
Eerst voorvertinnen… !
Tip: De ‘bovenkant’ van de T is de ANODE. Hier rechts.
Dan dun lakdraad aan de SMD’s solderen. Dit is het laatste moment dat je kunt kiezen voor common anode of common kathode.
Hier is gekozen voor common anode.
Bakje maken…
Dekseltje er op !
Tip: Test voor de tijd de werking van de LEDs. En knip de draden op verschillende lengte af, zodat je ze later als ze door de mast gehaald zijn kunt herkennen.
Hier is de groen het kortste, de gele iets minder, de rode weer iets minder kort en de common het langst.
Voila !
Kijk ! Dat lijkt een stuk beter met het bakje op z’n plaats.
De achterkant.
Niet geheel conform de werkelijkheid, maar hier gaan de draden de mast in.
En En van een andere achterkant 🙂
Uit Preiser perspectief.
De voet, de steuntjes zitten ook in het plotje
Daar komen de lakdraden weer uit de mast.
We gaan nu over op normaal litze. Hier is decoderdraad gebruikt.
Let op de verschillende lengtes….
Want dan kan er zo een stukje krimpkous overheen zonder sluiting te veroorzaken.
Het sein met zijn aansturing.
Idem.
Speciaal voor deze seinen is er een DCC sein-decoder ontworpen en gebouwd.
Linksonder het ‘brein’ van de decoder, een 8 pins PIC processor.
Klik hier voor verdere details over deze decoder.
Na het prototype zijn er voor een demo op Eurospoor 2008 een zestal seinen gebouwd.
Een heleboel kappen, met het nu afgewerkte prototype op de voorgrond.
Eerst de kappen spuiten…
… anders spuit je later de ledjes ook zwart ;).
Dan afwerken: leds afplakken en geheel zwart spuiten
Het linker sein is een special dat alleen geel knipper en rood zal kunnen laten zien..
Betekenissen van het seinbeeld.
- groen: rijden
- geel: remmen
- rood: stoppen.
Deze basis is uitgebreid met onder meer snelheidsindicators, knipperende seinbeelden, wit licht met verschillende betekenissen en seinen voor zware goederentreinen. De meest voorkomende hiervan zijn:
- knipperend groen met cijfer: rijden toegestaan met de door het getal aangegeven snelheid
- knipperend groen: rijden toegestaan met een snelheid van 40 km/h
- geel met cijfer: snelheid verminderen tot de door het getal aangegeven snelheid
- knipperend geel: rijden op zicht, houdt rekening met mogelijk bezet spoor
Tot slot nog een filmpje van sein met cijferbak voor de snelheidsbeperking met een door Karst gemaakte lichtsein decoder