Tegenwoordig is de Hoekse Lijn gedegradeerd tot de functie van voorstadslijn die de verschillende plaatsen langs de lijn verbindt met Rotterdam Centraal. Deze stoptrein dienst wordt hoofdzakelijk uitgevoerd met Sprinters, maar op initiatief van de Stadsregio Rotterdam wordt de Hoekse Lijn om getransformeerd tot Light Rail-lijn en gekoppeld aan het RET-metronet (Calandlijn). Light Rail maakt het mogelijk om aan de groeiende vervoersvraag te voldoen door middel van meer haltes en een hogere frequentie dan de bestaande Heavy Rail. Hierover zal nog wel een paar jaar gediscussieerd worden. Feit: met ca. 25.000 passagiers per dag is de Hoekse Lijn één van de drukste nevenlijnen van Nederland; best de moeite waard als inzet van een concurrentiestrijd. Bijzonder aan dit project is dat het traject tot Maassluis en eventueel tot Hoek van Holland, toegankelijk moet blijven voor goederentreinen. Dat vereist creatieve maar ook veilige oplossingen. De instapspleet tussen de (smallere)metrovoertuigen en de perrons moet bijvoorbeeld gereduceerd worden terwijl die perrons door de goederentreinen gepasseerd moeten kunnen worden. Het is de bedoeling dat in de zomer van 2012 bij station Schiedam Centrum de lijn wordt aangesloten op de metrolijnen A en B van de Rotterdamse Metro. Bij de bouw van Metrostation Schiedam Centrum is hiermee rekening gehouden door de aanleg van viaducten naar de Hoekse Lijn. De Hoekse Lijn zal dan, net als de Hofpleinlijn, een Metro/sneltramverbinding worden, waarbij de netspanning zal worden verlaagd van 1500 naar 750 volt. Gelijk zal ook de naam van Hoekselijn in die van Metrolijn A en B veranderen.(op papier dan) In Hoek van Holland Haven bestaat nog altijd de mogelijkheid om een aansluiting op de bootdienst naar Harwich te halen. Voordat de dienstregeling 2007 werd ingevoerd, reed in aansluiting op de catamarandienst HSS van de Stena Line twee keer per dag een boottrein van en naar Amsterdam Centraal. De “HSS Discovery” is per 7 januari uit de vaart gehaald en daar mee is de aansluitende treindienst op geheven. Doordat metrovoertuigen sneller kunnen optrekken en afremmen dan treinen, ontstaat er ruimte voor nieuwe stations. Zo komen er tussen Maassluis, en Hoek van Holland de volgende stations; Maassluis Steendijkpolder, Measlandkering en station Hoek van Holland Waterweg. Door de aanleg van de Maasvlakte 1 en 2, de verzanding als gevolg van de aanleg van de Eurogeul en de opspuiting van het strand en de kustlijn tot Kijkduin is het strand kilometers van het huidige eindpunt station Hoek van Holland Strand komen te liggen. De rechtstreekse treinverbinding tussen de stations van de Hoekse Lijn en Rotterdam Centraal zal na de omvorming tot metrolijn verdwijnen. De twee sporen die tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum vrijkomen, gaan in de toekomst deel uitmaken van de viersporige lijn Rotterdam-Delft- Den Haag.
De uit de stoptreindienst vanuit Maassluis binnen gelopen 2x plan V. Deze Plan V vervangt op gezette tijden de spitspendels.
Foto:Marc de Bruin, Rotterdam C-28-07-2009
SGMm-3 staat voor vertrek gereed naar Maassluis. Op de achtergrond de voormalige Menken ijshal aan het Weena. Aan de voorzijde van deze hal zit nu het alom bekende Railz Miniworld.
Foto:Marc de Bruin, Rotterdam-17-08-2009
Sprinter 2144 is net aangekomen uit Vlaardingen en vertrek op 24-09-2009 uit Schiedam naar Rotterdam Centrum. Station Schiedam Centrum is een belangrijk station voor de Rotterdamse Metro geworden. Het metrostation ligt aan de oost-westlijn en werd geopend op 4 november 2002, toen – in het kader van het project Beneluxlijn de verlengde Calandlijn in gebruik werd genomen. De metrolijnen A en B hebben Schiedam Centrum als het eindpunt; metrolijn C rijdt via het westen van Schiedam en Hoogvliet door naar Spijkenisse. In het kader van TramPlus is in 2008 de route van de tramlijnen 21 en 23 door het centrum van Schiedam verlegd, zodat deze lijnen voortaan ook het station Schiedam Centrum aandoen.
Foto:Marc de Bruin
Na Schiedam Centrum is de eerste stop Schiedam-Nieuwland. Hier kruist tramlijn 1 van de RET, naar Schiedam-Woudhoek en Vlaardingen Holy. Het volgende station staat bepaald niet bekend als het veiligste station van Nederland. Er zijn maatregelen genomen om reizigers op dit station beter te beschermen. Ondertussen is de uitgang aan de achterzijde afgesloten en zijn het plaatskaarten kantoor en de bagageafdeling verdwenen. Hiervoor in de plaats is een nachtwinkel gekomen. Het ziet er op deze december dag in 2009 dan ook triest uit.
Onverwachts ziet de fotograaf deze TAS als taxi optreden. Vermoeden is dat de TAS iemand op deze koude zaterdagmorgen moet ophalen voor Schiedam of Vlaardingen?
Zicht op de bagagelift en dichtgetimmerde achteruitgang. Hier gingen ooit de havenwerkers en bootslieden doorheen die hun brood bij Frans Swartouw en werf HVO verdiende.
2x plan V trnr 4265 Msw-Rtd rijdt Vdo binnen op 28-07-2009. Links zijn de opleggers van de Nordfolk line te zien die wachten op transport naar de UK. Foto:Marc de Bruin
2x plan V trnr 4261 Msw-Rtd komen aan in Vdo 05-01-2010 Zelfde plaatje alleen andere omstandigheden. Dit is het begin van deze lange winter. Foto:Marc de Bruin
Vlaflip tussen Vlaardingen C en Vlaardingen O. Op dit punt lagen de wissels en overlopen die toegang gaven tot de industriesporen.
Deze aansluiting is verplaatst naar het punt waar voorheen het kruis in de Vulcaanweg lag.
Binnensingel lag. Rechts is de nieuwbouw wijk met de spoorsingel te zien en links, daarwaar de goederensporen lagen is nu de rondweg gelegen.
Het kruis is vervangen door een Engelsman die door de 6453 net gepasseerd is. Op de achtergrond het voormalige hoofdkantoor ven werf HVO.
Een kleinigheidje heb je zo. Sik 209 is hier bij de KW haven, op de rails naar de Matex, het spoor even kwijt. Een uurtje later tufte hij weer vrolijk rond.
De Vlaflip ongeveer ter hoogte van waar vroeger de overweg en het viaduct in de Binnensingel lag. Deze zijn bij het verleggen van het spoor tbv de ophoging van de Deltadijk verdwenen.
De Maerks Vlaardingen is een nieuwe lading aan het innemen voor de oversteek naar de UK. Op deze plaats lagen de dokken van HVO. Over het spoor wat naar de overslag van Swartouw liep(loopt) staan nu de trailers geparkeerd. Goederenverkeer is op deze lijn en onder deze omstandigheden niet meer mogelijk. Eind 2009 heeft de directie van Maerks besloten om twee Ferry’s in de dienst op Vlaardingen te verkopen. De dienst is dus gehalveerd.
Vlaardingen is een grauwe industriestad langs de Nieuwe Waterweg. Dat mag ik wel zo zeggen, want ook Levi Weemoedt vindt het een lelijke stad, en die is er geboren. Vraag het Cornelis Pons van de Amezing Stroopwafels maar eens naar.
De gemeente telt niet minder dan drie stations. Over de naamgeving hebben ze heel lang nagedacht, en de oplossing die gevonden werd, was even eenvoudig als geniaal: Vlaardingen Oost, Vlaardingen Centrum en Vlaardingen West. Rechts zijn woonwijken te zien; het linkerraam biedt uitzicht op havenactiviteiten. Ik denk terug aan de uitvindster van de Citypendel, Tineke Packéé, die rond 1994 routemanager was van alle onrendabele boemellijnen in de zuidelijke Randstad Haar recept was eenvoudig: men neme een Sprinter, slope de rode banken daaruit en plaatse er nog minder comfortabel, gifgroen zitmeubilair voor in de plaats. Je kunt dan per vierkante meter vloeroppervlak nog meer reizigers vervoeren dan voorheen. Efficiënt, nietwaar? Deze treinen zet je vervolgens in als extra spitspendels op ultrakorte trajecten, zodat daar een metrofrequentie Door onhandig optreden van de NS-voorlichters (ook een van hun specialiteiten, naast begrip hebben en excuses aanbieden) werd in de pers vooral het geringe aantal zitplaatsen benadrukt. ROVER was er indertijd tegen, omdat men vreesde, dat de oncomfortabele sta-treinen ook op langere trajecten ingezet zouden worden. Dat is precies wat er gebeurd is; zie de Hofpleinlijn.
De Spoorsingel met Deltadijk. Op de achtergrond zijn nog net de kranen van Havenbedrijf Vlaardingen Oost te zien..
Dat de Hoekse Lijn niet alleen door het moderne materiaal bereden wordt is duidelijk op deze foto. De SSN maakt redelijk veel gebruik van deze lijn, maar ook de div.Oranje verenigingen en de Furiade maken gebruik van de lijn.
Vlaflip op de nieuwe brug over de delta sluizen complex.
Dat deze sluizen vernieuwd zijn is niet voor niets. Deze situatie komt de laatste tijd veel vaker voor. Komt het niet van zee, dan komt het wel van boven af.
Het fraai gerestaureerde pand op de achtergrond is een voormalig haringpakhuis van de firma Don geweest. Nu zit er een openhaarden en zonweringbedrijf in.
Als er geen verkeer meer is gaat het terrein snel verloederen. Er is nog wel een ARBO wisselomsteller geplaatst.
Van deze kant ziet het er weer wat beter uit. De gebouwtjes zijn in model als styreen bouwpakket via deze site te bestellen.
Vergane glorie. Er valt tegenwoordig niet zo veel meer te wegen in Vlaardingen en daarom is stilstand, achteruitgang. Van deze weegbrug zijn geplotte styreen modellen binnenkort verkrijgbaar via het maandblad Railhobby.
Sprinter verlaat het station Vlaardingen Centrum in de richting van Hoek van Holland. Het spoor op de voorgrond gaan naar de industrie aansluitingen aan de westelijke zijde van Vlaardingen.
Een van de aansluitingen die nog overgebleven zijn is die naar de nu “Hydro Agry”, de kunstmestfabriek. De 6514 komt hier zijn rangeerdeel ophalen van Franse Uapps-en.
Dat het spoor niet zo vaak bereden wordt is vrij krap is te zien aan de “rook”die van de wielen komt.
Als het deel de weg gepasseerd is kunnen de “geduldig” wachtende automobilisten hun weg vervolgen.
Als het rangeerdeel op het vlakke stak gaat de rem er op en de loc los. Machinist en rangeerder lopen naar voren om de loc los te koppelen.
Hierna gaat de 6514 terug naar Vlaardingen om ander rangeerwerk te doen en komt later dit deel weer ophalen.
De loc boven op de dijk. Dar de Deltadijk een primaire waterkering is mag deze niet doorsneden worden door coupures. De trein moet nu over in plaats van door de dijk zoals in Zeeland nog te zien is.
Vlak voordat het spoor de dijk opgaat, ligt er nog een wissel met spoor wat naar de “Super”gaat. Dit spoor naar de Sunlight wordt al jaren niet meer gebruik en is dan ook afgedekt met een stopontspoorblok.
De plaats waar het “Super spoor” de deltaweg kruist. Het onkruid spreekt boekdelen.
Het spoor achter het hek. Het grootste deel is al opgebroken. De 115 meter hoge schoorsteen op de achtergrond staat bij Shell Pernis. Hier zit nog wel een stukje Waterweg tussen!!!!
Vanaf Vlaardingen volgt het spoor de noordoever van de Nieuwe Waterweg. Het spoor speld een belangrijke rol in de ontwikkeling van Vlaardingen en Maassluis. Hoek van Holland bleef, met 6.000 inwoners, wat achter bij de groei van zijn buren. Een van de stations die later zijn bijgebouwd is Vlaardingen West. Ook zo’n typische voorstads halte. 100 meter lopen en je bent bij Overbeek!
Het nieuwe stoptrein materieel nadert Vld-W
Aan de seinen is te zien dat de lijn uitgelegd is voor dubbel enkelspoor. Recht is een gedeelte te zien van de scholengemeenschap die regelmatig voor ongeregeldheden zorgt op het spoor
Stopper in de richting van Maassluis
Nadat de trein vertrokken is kan je een kanon afschieten zonder iemand te raken.
Binnen het kwartier komt de volgende stopper al weer inzicht. Op de achtergrond zijn de armen van ’s-Werelds grootste kraaneiland te zien. De “Hermod”kan meer als 3000ton per kraan tillen!
Als je zegt de achterhoek, dan geloof ik je ook. Wat een rust en dat in de Randstad!
Dat het niet altijd goed gaat bewijst deze recente foto van een “aanrijding met persoon”
De agenten staan op de overweg naar de scholengemeenschap. De goederentrein is bestemd voor K&K in Maassluis.
De polder tussen Vlaardingen en Maassluis
De polder tussen Vlaardingen en Maassluis
De polder tussen Vlaardingen en Maassluis
De Oude haven van Maassluis met de oude 100 jarige spoorbrug. Ondertussen is ook deze brug vervangen door een nieuwe a la Vlaardingen. We kijken hier recht in de museumhaven war schepen als de Furie en Hudson ligplaats hebben.
Sprinter op de brug. Let eens op de onderbreking van de rijdraad boven de brug.
Het zelfde mechanisme als in Vlaardingen. Ook hier is het een keer fout gegaan alleen viel de Hoek van Hollander toen op de brug ipv er naast zoals in Vlaardingen.
Maassluis strekt zich over een afstand van vijf kilometer uit langs de spoorlijn. Het telt twee stations. Het ene ligt in het uiterste oosten, en heet Maassluis zonder meer. Het andere ligt ergens rechts van het midden en staat bekend onder de naam Maassluis-West. Voorbij Maassluis West gaat het kilometers en kilometers langs hoge flatgebouwen. Hier komt dan ook een nieuw station: Maassluis Steendijkpolder
Ook aan Maassluis komt een einde. Flats maken plaats voor de kassen van het Westland, in de verte. De trein volgt nog steeds de oever van de Nieuwe Waterweg; we zien de waterkering, die enkele jaren geleden voltooid is. Hier komt dan ook station Measlandkering
Hier moet het station Oranjebuitenpolder komen
Desolate aanblik anno 2009 waar eens de internationale treinen stopten en het een drukte van belang was. In vroeger tijden reden er in aansluiting op de veerdiensten ook treinen naar buitenlandse bestemmingen als Berlijn, Warschau en zelfs Moskou.
In 2008 was het nog erger. Christoph Zwetsloot maakte toen deze plaat van een geramd stootjuk. Reparatie had allang geen prioriteit meer.
Voordat de dienstregeling 2007 werd ingevoerd, reed in aansluiting op de catamarandienst HSS van de Stena Line twee keer per dag een boottrein van en naar Amsterdam Centraal. De “HSS Discovery” is per 7 januari uit de vaart gehaald en daar mee is de aansluitende treindienst op geheven.
In de zomer rijdt de trein nog een kleine kilometer verder naar Hoek van Holland – Strand. Een enigszins misleidende naam: vanaf het stootblok moet je nog bijna een half uur zeulen, voordat je Xenofon kunt citeren (“de zee, de zee) Links is de Berghaven waar vroeger het stoomdepot met loods en draaischijf gelegen was.
Tussen Haven en Strand
Perron 1 op Hoek van Holland Strand. Op de achtergrond de ‘Oortjes”welke nog dateren uit de tijd van de koude oorlog. Nu is het een monument.
Hier verlangen we nu naar op 11 februari 2010.
Toegang tot de Main Port bij Hoek van Holland
De Zee. Op de achtergrond de rede waar de schepen liggen te wachten om naar binnen te mogen.
DE HOEKSE LIJN in feiten en cijfers
Stations
Rotterdam CS – Schiedam Centrum – Schiedam Nieuwland – Vlaardingen Oost – Vlaardingen Centrum – Vlaardingen West – Maassluis – Maassluis West – Hoek van Holland Haven – Hoek van Holland Strand
Openingsjaar
1893
Lengte
28 kilometer
Ritduur
32 minuten
Materieel
Sprinters en City-pendels
Frequentie
30′ (overdag 15′ tussen Rotterdam en Maassluis West; in de spits 7,5′ tussen Rotterdam en Vlaardingen Centrum)
Bijzonderheden dienstregeling
Een keer per dag rijdt er een non-stop boottrein Rotterdam – Hoek van Holland Haven v.v.
Strippen en sterren geldig?
Ja; op traject Rotterdam CS – Vlaardingen West (3 zone’s)
Dagretour Rotterdam – Hoek van Holland; voltarief
f 14,00
eerste trein
5:11 (Rotterdam – Hoek van Holland Haven)
laatste trein
1:02 (Hoek van Holland Haven – Rotterdam)
passagiers per dag (grove schatting van DDR)
25.000
Toekomst i.v.m. regionale aanbesteding
Nog onduidelijk. RET heeft interesse