Plan U: De Inrichting
Aangezien een reizigerstrein natuurlijk bedoed is om personen te vervoeren, is er een binneninrichting nodig. Vanwege de exacte 1:87 maat is een bestaande inrichting van b.v. Plan V niet te gebruiken.
Er dient dus ook een binneninrichting te worden ontwikkeld. Natuurlijk ook weer met behulp van AutoCad en de plotter.
Lees hier verder over hoe de inrichting ontwikkeld en gebouwd wordt.
Een proefje met door Gerco al eerder getekend materiaal.
De hoogte van de stoelen is ingekort (onder het zitkussen) vanwege de verhoogde bakvloeren in de koppen van de rijtuigen. De op een 0.5mm plaatje gelijmde banken kunnen zo boven op de stelbalken worden geplaatst. Onder de vloer is dan ruimte om de bedrading weg te werken. De staande delen van de banken worden in stripvorm gemaakt. Hoewel los geplot, is montage op deze wijze een stuk eenvoudiger. Omdat 0.5mm styreenplaat onder invloed van de banken kromtrekt, wordt er aan de ondererzijde versteviging aangebracht. Mist op de juiste plaats aangebarcht is dit dan ook gelijk de passing op de bodem. Even een testplaatsing…
Lijkt al aardig OK 🙂 Alle banken van de B op hun plek. Ook de enkele banken, tegen de wanden, zijn op de vloer aangebracht. Eerdere ideeen om ze in de bak vast te lijmen zijn verlaten, omdat anders schilderen (bijna) onmogelijk wordt.
De banken zijn hier 2 mm korter aan de onderzijde. Het zitkussen rust gelijk op de vloer. Aan de voorkant zit er 0.5 x 0.5mm strip onder.
Let ook op de halve stoelen. Hierzitten de bakbevestigingen ! Het middenstuk 2e klasse, nu ook met wand-banken.. Zo goed als alle banken in de ABk. De achterste 2e klasse afdeling van de ABk.
Het verschil in hoogte van de banken is hier goed te zien. De wanden van de 1e klasse coupe’s zijn geplaatst.
Let op de uitsparingen voor de bedrading.
De banken moeten er nog in. De 1e klasse afdeling. Deze hebben een 2 – 1 opstelling. De breedte van een enkele stoel is 6.5mm. De binnenste 2e klasse afdeling van de ABk.
Ziet er comfortababel uit 😉 Enige Preserianen doen een ‘proefzitting’.
Ze lijken aardig op hun gemak.
Wat ze nog niet weten, is dat waarschijnlijk hun voeten in de middelste afdelingen moeten worden geamputeerd. In de eind afdelingen zelfs hun halve onderbenen ! De complete inrichting. Hoewel handgemaakt, lijkt de hoogte van de banken aardig te kloppen.
Gezien vanaf de mBDk zijde De 2e klasse banken zijn gespoten in grijsblauw, zijdemat.
De banken in de 1e klasse handgeschilderd, om een enigzins pluche effect te krijgen. Het complete setje.
Bodem: Humbrol 67
2e klasse: Humbrol 25
1e klasse: Humbrol 60
Dit waren ongeveer de kleuren uit de jaren 60. We hebben nog geen kleurenfoto’s van het interieur kunnen ontdekken uit die periode. De banken worden met hun bodem op de stelbalken gelijmd met een drupje ‘hete’ lijm uit het lijmpistool.
Dit zit goed vast maar kan zonder schade weer losgehaald worden, mocht dat nodig zijn.
De passagiers moeten hun voeten missen… …niet voor mensen met een zwakke maag…
28 stel geamputeerde voeten en benen… Zover het prototype interieur… Het definitieve interieur is nu in AutoCad getekend, waardoor een eenvoudig te plotten en uit te snijden geheel ontstaat.
Graveerlijnen zijn her en der aangebracht om de bouw te vereenvoudigen. Wat zit waar in de plot. Het bouwen van de banken gaat het makkelijst en snelst als er een hele strip ineens gelijmd wordt.
Als voorbeeld hier 4 hoge dubbele banken.
Van boven naar beneden:
2 x hoofdkussens
1 x rugleuning met graveerlijn
2 x zittingen
2 x rugkussens Bij de hoge banken worden de rugkussens tegen de graveerlijn aangelijmd. Bij de lage banken gelijk met de rugleuning.
De hoofdkussens komen gelijk met de rugleuning in beide gevallen. Uiteraard aan weerszijden van een dubbele bank De banken worden ‘koud’ op de bodemplaatjes gelijmd, tegen de graveerlijnen aan.
Hier de tussenvloeren van ABk en mBDk Om de zittingen op hoogte te krijgen, de zittingsteunen.
.De zittingsteunen worden tegen de rugkussens gelijmd. Let op, de zittingsteunen lopen taps toe. Vervolgens de zittingen op de steunen lijmen. Rechts het eindresultaat.
De procedure bij halve banken is exact eender, zij het natuurlijk dat ze niet aan weerszijden van kussens en zittingen worden voorzien.
De lage banken missen slechts de zittingsteunen. Hiervoor in de plaats komt een stripje 0.5 x 0.5mm styreen onder de voorste rand van de zittingen. De zittingen worden in dat geval ook op de vloer gelijmd.
De bakken
Verlichting
De inrichting
Het dak
De bodems
De aandrijving en de draaistellen
De bedrading en electronica
De ramen en het glas
De koppen
Onderdelenlijst
Superen van het model
Opschriften