Roosendaal deel 2

Roosendaal deel 2

 

    Vanuit seinhuis B wordt alle verkeer op het emplacement geregeld. Zij hebben zojuist de voortrein naar Bergen op Zoom laten vertrekken.

    De bruine 2488, als allerlaatste representant van een grote serie staat hier te wachten op de bemanning (1 Mch, 2 rangeerders en twee gasten) om met de vervolgtrein in de vroege ochtend naar GP Plastic in BoZ te vertrekken. De Sik heeft hier als taxi gediend.

    Een uitsterst “geconcentreerde” Machinist van de 2488

    De voortrein op het viaduct bij de brandweerkazerne in Rsd.

    De Hondekop IC met blauwe baan en instaptreden op de neus gaat ons voor en passeerd het viaduct over de A58 en de beruchte onbewaakte overweg tussen Rsd en Wouw.

    Via de handbediende overweg (1991) naderd de trein het emplacement van BoZ. Wij worden via het kruiswissel naar rechts afgeleid en stoppen recht voor het station.

    Het emplacement kijkend in de richting van Zeeland. Het rechterspoor is de aansluiting van Janssen wagon en rijtuigbouw B.o.Z

    Nu kijkend in de richting Roosendaal. Links het emplacement met de opstel en omloopsporen en rechts het weinig geruikte wacht cq inhaalspoor.

    Post “T” in zijn volle glorie.

    Enkele dagen na deze opname ging post T voor altijd op slot. De overweg werd automatisch en de bevieliging ging naar Rotterdam.

    Na aankomst van de trein moet er het nodige gerangeerd worden. Tijdens het wachten op toestemming passeert de sneltrein naar Vlissingen met de 1213 voor op.

    De 2488 moet met zijn deel van de trein uithalen tot ver voor het stationsgebouw. Daar dit spoor aan de voorzijde van het gebouw is gesitueerd is het ook een ideale parkeerplaats voor ander blik

    Ook na diverse waarschuwingen blijken er toch nog enkele eigenwijzen personen te bestaan die denken dat hun blik sterker is als dat van NS

    Als opdruk lok bij het bedwingen van de zeedijk. Er waren drie lokomotieven en twee pogingen met zandstrooier nodig om de trein over de dijk te krijgen. Op sommige plaatsen gaat het wel erg dicht langs de voordeuren van de woonhuizen.

 

    In het haven- en industriegebied zijn gelijktijdig drie locomotieven van de 2400 serie aktief al lijkt het er op dat er zo af en toe eentje aan het verstoppen is.

 

    Na de volle wagens bij haven en GP afgeleverd te hebben werden de lege wagens mee terug genomen. Hier zaten ook vier Ks-en bij die gebruik worden voor de aanleg van de nieuwe stamlijn die buiten BoZ van de hoofdlijn zal aftakken

    Zo ziet het er nu uit. Rails en baan zijn volledig uit het straatbeeld verdwenen Het rechterspoor is het aanvoerspoor voor de firma Janssen

    Op het terrein van Janssen staan de eigen lok en een te reviseren ketelwagen. De fabriek is thans geheel verdwenen

    Op de helling tussen de bomen van het spoorravijn liggen enkele reserve exemplaren van de Brabantse Masten te wachten op de dingen die komen gaan?

    Enkele producten van Janssen staan hier in ruwbouw te wachten op afbouw

Gedeelte gestrikte goederenwagens die wachten op een nieuw bestaan als dienstwagen. Op BoZ waren nog enkele bijzondere exemplaren van stootjukken te vinden,      

    De lege ketelwagentrein wachtend op het vertrekbevel richting Rsd

Aankomst te Rsd, Stoppen voor de rood/witte seinpaal en dan naar huis  

    Ergens in de bossen bij Bergen op Zoom stond deze noodwoning te wachten op beter tijden.

 

    Alle plaatjes. Hans Reints

   

 

ga naar Roosendaal deel 1 ga naar Roosendaal deel 2 ga naar Roosendaal deel 3 (Essen) ga naar Roosendaal deel 4 (internationaal) ga naar Roosendaal deel 5 (de loods) ga naar Roosendaal deel 6 (bijzondere gasten) ga naar Roosendaal deel 7 (de Arend) ga naar Roosendaal deel 8 (de Tuin) ga naar Roosendaal deel 9 (goederen) ga naar Roosendaal deel 10 (het sporenplan) ga naar Roosendaal deel 11 (het tractieterrein) ga naar Roosendaal deel 12 (renovatie DE I) ga naar Roosendaal deel 13 (de dans net niet ontsprongen)