Bijzondere voertuigen

Bijzondere voertuigen

 

 

Daar Roosendaal een internationaal station is gezien in de relatie tot België en Frankrijk, komen er van tijd tot tijd ook bijzondere treinen langs het perron te staan. Hier is de “Nostalgie Oriënt Express” op bezoek. Deze trein kan in zijn geheel door particulieren gehuurd worden. IK was wat te laat en heb zodoende niet gezien wat voor tractie er van uit België voor stond. Het was zeker geen stoomlocomotief. De NS 1136, die nu in het bezit is van de SGB in Goes verzorgde de tractie in Nederland.

Direct achter de locomotief  was de Fourgon F1243 gehangen. Deze heeft de functie van hulpkeuken  en is dus altijd gekoppeld aan een restauratiewagen

Zoals dit  Mitropa Restauratie rijtuig op Minden Deutch draaistellen.

Voor en na het eten is het goed vertoeven in de Pullman 4158 DE

De  twee Pullman zit/conversatierijtuigen  

 

En het  1e klas Pullman zitrijtuig 4161 D

Als hekkensluiter fungeerde het Presidentielle Voiture Restaurant

De hele trein vertrekt van spoor 1 richting Randstad

Door BN spoorwegmaterieel en Materieelconstructies te Brugge werd aan NS het verzoek ingediend om op het Nederlandse net proeven te mogen houden met een door hun nieuw te ontwikkelen treinstel met een 1500 V gelijkstroom tractie-instalatie. Het verzoek werd ingegeven door het feit dat in het land van de constructeurs een andere stroomsoort op de bovenleiding staat en dus niet geschikt is om daar de proeven te houden. Het verzoek werd ingewilligd en het stel mocht proef gaan rijden op het traject Roosendaal Vlissingen vv. Het stel is hier op de kop van spoor 1 Oostelijke zijde gefotografeerd.

Zo te zien is het nog al druk in de cabine van de BN. Speciaal voor de dienst in Nederland is aan de binnenzijde op het bedieningsconsole een speciaal 3e frontsein aangebracht.

BN spoorwegmaterieel en Materieelconstructies te Brugge bouwde het stel voor eigen rekening in de hoop de serie te kunnen verkopen aan Tunesië die ook over 1500V gelijkstroom beschikt. Of het gelukt is is mij nooit verteld!!

Spoor 4b was regelmatig het logistieke begin en eindpunt van de “Lourdes express”  Op het perron zijn diverse zaken en zakken te vinden die met de logistiek te maken hebben. Het schoonmaakbedrijf had er zijn handen vol aan. De treinen bestonden meestal uit 13 of meer rijtuigen. De drie 2400-en doen hier diens als rangeer en energie locomotief

Roosendaal was aangewezen als bewaar- en verzamelplaats van historisch materieel. Hier kon de STIBANS van mee profiteren (NS 150 kwam er aan)en zo kon de  NS 1652 de STIBANS houten HSM-D en de mat 36 252, geflankeerd door twee plan Nico’s  als remwagen, en twee koppelwagen, veilig naar Roosendaal brengen zodat deze voorlopig opgeborgen konden worden in de hoge glazenloods. Het transport zal zo de overweg in de Gastelseweg en de Historische SS wagenloods en werkplaats passeren.

Ook de Railhobby Eld2 mat 54 heeft op zijn rondtrip door Nederland Roosendaal aangedaan met aanboord enkele u welbekende forum en sleutelspoor leden

 

In de tuin stonden vaak bijzondere transporten te wachten op hun proef- of afname rit. Hier de 2502 die net enkele “nieuwe” werkwagens bij Janssen in Bergen op Zoom is wezen ophalen

Roosendaal was ook regelmatig gastgever aan grote militaire oefeningen. De commando’s zijn hier immers gelegerd. Hier staat de Ambulancetrein na het einde van zo’n oefening te wachten op transport naar…………..

         

Tijdens het wachten op de Franse stoomdeelnemer aan NS150 werden deze fotograven verrast door een “Etoil du Nord” die getrokken werd door de 2552  uit de gelijknamige reeks.

De van oorsprong Canadese SNCF 141 R 420 komt als gast voor NS150 Roosendaal binnen. Het konvooi ter hoogte van de Bergrand waar nu de nieuwe sluis staat.

   

Naast de Franse deed ook de Belgische stroomlijn 2B locomotief  NMBS 12004 mee. Deze lok had zijn eigen trein meegenomen.

   

De NMBS Diesel 201010 in zijn originele pakje reed afwisselend met de NMBS 12004 de historische treinen van en naar België

   

NMBS 201010 en SNCF CC7107 ontmoeten elkaar tijdens het wisselen van trein in Roosendaal

Een andere gast was de BR27000 met de historische stam plan E onderweg naar Vlissingen

 

De Arend speelde ook een belangrijke rol in het NS150 jaar verhaal, maar daarover een volgende keer

   

 

ga naar Roosendaal deel 1 ga naar Roosendaal deel 2 ga naar Roosendaal deel 3 (Essen) ga naar Roosendaal deel 4 (internationaal) ga naar Roosendaal deel 5 (de loods) ga naar Roosendaal deel 6 (bijzondere gasten) ga naar Roosendaal deel 7 (de Arend) ga naar Roosendaal deel 8 (de Tuin) ga naar Roosendaal deel 9 (goederen) ga naar Roosendaal deel 10 (het sporenplan) ga naar Roosendaal deel 11 (het tractieterrein) ga naar Roosendaal deel 12 (renovatie DE I) ga naar Roosendaal deel 13 (de dans net niet ontsprongen)