Roosendaal de loods

Roosendaal de loods

Na het staken van de stoomtractie in 1958 werden al snel de polygonale locomotievenloods met draaischijf en de diverse tractiegebouwen afgebroken. De hoge loods van de ex-SS bleef als wagenwerkplaats dienst doen. “Utrecht” heeft in de loop der jaren de loods al div malen officieel gesloten, maar even zovele keren is zij weer open gegaan. Het is zelfs al voorgekomen dat de rails werden opgebroken terwijl de loods nog volstond met materiaal. Wist Utrecht natuurlijk niets van!!? Ook de gemeente Roosendaal en Nispen heeft al diverse malen haar oog op het gigantische stuk terrein laten vallen om er woningbouw te kunnen plegen. Honderd jaar kolenopslag heeft duidelijk haar sporen in de grond achtergelaten en daardoor is woningbouw uitgesloten. De loods heeft nog dienst gedaan als hulpHoofdWerkplaats, asbestloods en opslagloods voor museummateriaal. Tot op dit moment heeft de Glazenloods alle slopersdriften overwonnen. Helaas verdwijnt haar silhouet steeds verder in de moderne bebouwing van de Borghwerf.

 

Plattegrond tractieterrein

Hoge loods

Plattegrond Hogeloods

Overzicht van het tractieterrein vanaf de Stationsstraat

Elke voorzijde heeft ook een achterzijde!

De achterzijde heeft in tegenstelling tot de voorzijde maar twee deuren

De ex-woning van de SS werkplaatsmeester

Bewoond door niet spoorwegpersoneel

Front van de Hooge Glazen Loods der SS

Kantoor, verwarmingsruimte en schaftlokaal voor de werkplaatsen.

Wegens ruimtegebrek zijn ook hier engelsewissels toegepast

Door plaatsgebrek in Tilburg worden deze verdwaalde stellen uit het noorden van des land hier van een technische up-date voorzien.

   

Ook tijdens moderniseringshandelingen ging het slooprijp maken van buitendienst gesteld materieel, zoals hier een A van Plan E, gewoon door.

Als tussendoortje werden als haastklus deze koelwagens gesloopt. Driedagen en er was niets meer van terug te vinden. Assen gingen retour Tilburg en Haarlem.

   

In de lage loods stond regelmatig materieel te wachten waar wat loos mee was. Hier de 904 welke op 1-6-1988 betrokken was bij een spoorwegongeval in Rilland-Bath

Locomotor 213, met kraan, was gestationeerd in Rsd

Bij een “kraan Sik” behoord een kraanonderhoudswagen. Deze staat lekker droog in de lage loods te wachten op een inzet.

De vaste monteur van de werkplaats, Henk van der Velde, bezig op het buitenterrein met het verwisselen van de assen van een gehuurde Belgische B

   

Na hun buitendienststelling werden de Energiewagen plan E ter verkoop in Roosendaal op geslagen

Voor verder transport en verbouwing staat deze ex NSCF 61­_87  88_90 134-5 te wachten op keuring en toelating

Ex Praris—Massena

Deze ex Mat 46 twee wagenstellen staan te wachten op hun verbouwing tot proefstellen van de diverse afdelingen

   

Een plan V kop op reserve

Lasmallen voor Mat 54 en Mat 64 waren ook te Roosendaal opgeslagen

Museummateriaal weggestopt op het achterterrein

  ga naar deel 2 van de loods ga naar Roosendaal deel 1 ga naar Roosendaal deel 2 ga naar Roosendaal deel 3 (Essen) ga naar Roosendaal deel 4 (internationaal) ga naar Roosendaal deel 5 (de loods) ga naar Roosendaal deel 6 (bijzondere gasten) ga naar Roosendaal deel 7 (de Arend) ga naar Roosendaal deel 8 (de Tuin) ga naar Roosendaal deel 9 (goederen) ga naar Roosendaal deel 10 (het sporenplan) ga naar Roosendaal deel 11 (het tractieterrein) ga naar Roosendaal deel 12 (renovatie DE I) ga naar Roosendaal deel 13 (de dans net niet ontsprongen)