Roosendaal de loods
Na het staken van de stoomtractie in 1958 werden al snel de polygonale locomotievenloods met draaischijf en de diverse tractiegebouwen afgebroken. De hoge loods van de ex-SS bleef als wagenwerkplaats dienst doen. “Utrecht” heeft in de loop der jaren de loods al div malen officieel gesloten, maar even zovele keren is zij weer open gegaan. Het is zelfs al voorgekomen dat de rails werden opgebroken terwijl de loods nog volstond met materiaal. Wist Utrecht natuurlijk niets van!!? Ook de gemeente Roosendaal en Nispen heeft al diverse malen haar oog op het gigantische stuk terrein laten vallen om er woningbouw te kunnen plegen. Honderd jaar kolenopslag heeft duidelijk haar sporen in de grond achtergelaten en daardoor is woningbouw uitgesloten. De loods heeft nog dienst gedaan als hulpHoofdWerkplaats, asbestloods en opslagloods voor museummateriaal. Tot op dit moment heeft de Glazenloods alle slopersdriften overwonnen. Helaas verdwijnt haar silhouet steeds verder in de moderne bebouwing van de Borghwerf.
Hoge loods
Overzicht van het tractieterrein vanaf de Stationsstraat
Elke voorzijde heeft ook een achterzijde!
De achterzijde heeft in tegenstelling tot de voorzijde maar twee deuren
De ex-woning van de SS werkplaatsmeester
Bewoond door niet spoorwegpersoneel
Front van de Hooge Glazen Loods der SS
Kantoor, verwarmingsruimte en schaftlokaal voor de werkplaatsen.
Wegens ruimtegebrek zijn ook hier engelsewissels toegepast
Door plaatsgebrek in Tilburg worden deze verdwaalde stellen uit het noorden van des land hier van een technische up-date voorzien.
Ook tijdens moderniseringshandelingen ging het slooprijp maken van buitendienst gesteld materieel, zoals hier een A van Plan E, gewoon door.
Als tussendoortje werden als haastklus deze koelwagens gesloopt. Driedagen en er was niets meer van terug te vinden. Assen gingen retour Tilburg en Haarlem.
In de lage loods stond regelmatig materieel te wachten waar wat loos mee was. Hier de 904 welke op 1-6-1988 betrokken was bij een spoorwegongeval in Rilland-Bath
Locomotor 213, met kraan, was gestationeerd in Rsd
Bij een “kraan Sik” behoord een kraanonderhoudswagen. Deze staat lekker droog in de lage loods te wachten op een inzet.
De vaste monteur van de werkplaats, Henk van der Velde, bezig op het buitenterrein met het verwisselen van de assen van een gehuurde Belgische B
Na hun buitendienststelling werden de Energiewagen plan E ter verkoop in Roosendaal op geslagen
Voor verder transport en verbouwing staat deze ex NSCF 61_87 88_90 134-5 te wachten op keuring en toelating
Ex Praris—Massena
Deze ex Mat 46 twee wagenstellen staan te wachten op hun verbouwing tot proefstellen van de diverse afdelingen
Een plan V kop op reserve
Lasmallen voor Mat 54 en Mat 64 waren ook te Roosendaal opgeslagen
Museummateriaal weggestopt op het achterterrein
- Roosendaal deel 1
- Roosendaal deel 2
- Roosendaal deel 3 (Essen)
- Roosendaal deel 4 (internationaal)
- Roosendaal deel 5 (de loods)
- Roosendaal deel 6 (bijzondere gasten)
- Roosendaal deel 7 (de Arend)
- Roosendaal deel 8 (de Tuin)
- Roosendaal deel 9 (goederen)
- Roosendaal deel 10 (het sporenplan)
- Roosendaal deel 11 (het tractieterrein)
- Roosendaal deel 12 (renovatie DE I)
- Roosendaal deel 13 (de dans net niet ontsprongen)