Met deze slogan trad NS in de jaren 60 van de vorige eeuw naar buiten om zijn potentiële klanten er opmerkzaam op te maken dat ons nationale spoorbedrijf voor elk vervoer een wagen heeft. Je kunt het zo gek niet bedenken of NS heeft daar een oplossing voor. Nu in deze tijd is er wel het een en ander veranderd, en blijft het constant veranderen. Er zijn nieuwe bedrijven bij gekomen en andere zijn alweer verdwenen. Het kleinschalige spoorvervoer heeft plaats moeten maken voor de vrachtauto, en op de rails ziet men hoofdzakelijk containers en bulktreinen. Gelukkig kunnen wij op onze modelbaan de tijd terug draaien en het gespecialiseerde vervoer van uit de jaren 60,-70 en 80 van de vorige eeuw nabootsen. In model kunnen wij het spoorbedrijf net zo efficiënt laten werken als bij NS. Dat wil zeggen dat wij net als het grootbedrijf voor iedere lading een wagen hebben. Behalve containers en de veel te glimmende kant en klare kolen zie je niet veel ladingen op modelspoor wagens´. ‘Een welkome aanvulling, die wagonladingen, aldus een van onze sleutelspoor bezoekers.
Interessant voor de modelspoorder is het werken met de buurtgoederentrein. Werken met de buurtgoederentrein betekent dat er een vervoersvraag is. Dit betekent dat we niet zomaar een leuke goederenwagen uit onze collectie op de rails kunnen zetten, maar eerst moeten nagaan welk aanbod van lading dat er is. Bedrijven voeren grondstoffen aan, verzenden een gereed product en hebben veelal ook nog met het afval te maken. Als stationschef/eigenaar zorgen we voor een inventarislijst van wat er in ons rayon aan vervoerscapaciteit nodig is.
Iedere ladingsoort had zijn eigen voorschriften.
Hier de indeling waar deze aan moest voldoen voor vervoer op het spoor.
- Afdekking van lading met een dekzeil
- Bijzonder transport
- Boomstammen
- Bosbouwproducten en Schaaldelen
- Circus
- Dienstwagens
- Gezaagd en gekantrecht hout
- Hout in bundels
- Intervervoer
- Kabelhaspels
- Kisten en kratten
- Kolen en cokes
- Kuilwagens met lading
- Mijnhout
- Militairvervoer
- Pallets
- Pijpen en Buizen
- Pakken plaatstaal
- Rangeerwagens
- Staal
- Staal ringen en bandstaal
- Staal schroot en geperst schroot
- Staal Brammen
- Staal Rollen
- Vaten
- Veevervoer
- Vervoer over de weg
- Zakgoed
- Zware civiele voertuigen
Hier de Voorschriften voor het beladen van de wagons
Hier de opschriften voor de goederenwagons
Hier oude NS-codering (stand oktober 1964)
Overzicht van wat er komen gaat met dieseltractie
Buizen, hout en vaten.
Idem met stoom tractie
Een van de tractievoertuigen die voor de zware kolentreinen stonden, de 6317
Een betrekkelijk lichte goederentrein met div, soorten lading
Een volgens voorschriften beladen rongenwagen met schaalhout
Volgens het tijdsbeeld mocht deze Dg niet ontbreken in de trein
Drukte aan de loodsen, tijdsbeeld uit de jaren 50/60 van de vorige eeuw